مرمرو

نوشته‌های مرجان عالمی، عاشق بی‌قرار تورنتو

Thursday, July 27, 2006

دويدن

من اونقدر هم در دويدن و مسايل جانبی اش خبره نيستم. من دويدن رو دوست دارم چون می تونم موزيک گوش بدم و فکر کنم. بعدش هم يک احساس خيلی خوبی بهم دست می ده و کارامو بهتر و با انگيزه تر انجام می دم. در ضمن لاغر می مونم و اونم احساس خوبيه. با توجه به علاقه شديد من به غذا خوردن، دويدن نقش کليدی در لاغر موندن من بازی می کنه!! البته این يک کيلو آخر رو هر کاری می کنم نمياد پايين. ببخشيد از اصل ماجرا دور شدم. من اين جوری شروع کردم که چهار دقيقه با سرعت ۲.۵ مايل در ساعت روی ترد ميل می دويدم و چهار دقيقه با سرعت ۴.۵ و يک روز در ميان این کارو می کردم. کم کم مثلا هر دو روز یک بار ۰.۱ به سرعت ۴.۵ اضافه کردم. بعد از يه مدت هم چهار دقيقه رو کردم پنج. در کل نيم ساعت می دوم. خلاصه اينقدر با اين عدد ها بالا پايین رفتم که الان دو دقيقه با سرعت ۴ می دوم و هشت دقيقه با سرعت ۷.۵ که می شه حدودا شش کيلومتر در نيم ساعت. از چهار باری که تو هفته می دوم سعی می کنم يک يا دوبارشو بيرون بدوم چون روی ترد ميل دويدن خيلی آسون تره. يک هفته قبل از هر مسابقه هم سعی می کنم که هر چهار بار رو تو خيابون بدوم. ديگه آدم دستش مياد که با چه سرعتی ميدوه و چه مسافتی ولی کلی گجت های باحال هست تو بازار. مثلا يکی رييس های من يک مانيتور ضربان قلب خريده واسه دويدن که جی پی اس هم هست و می تونی مسير دويدن و سرعت و همه چی رو بعد از هر دو رو کامپيوتر روی گراف ببينی که خيلی با حاله ولی خيلی گرونه. ولی من بالا خره يک دونه می خرم چون می تونی همه اين اطلاعات رو روی اکسل نگر داره و منم که خوره اکسلم.
رمز کار اينه که نيم ساعت رو ثابت نگه داری و سرعت رو بالا ببری. چند تا چيز خيلی مهمه. اول اينکه اگه زانو درد گرفتی حتما چند روز استراحت کنی. ورزش برای قوی کردن عضلات دور زانو هم کمک می کنه. اگه درد در ساق پا حس کردی حتما بايد سرعت رو کم کنی يا استراحت کنی چند روز. این درد که بهش می گن
شين اسپليت، برای این ایجاد ميشه که عضله به علت کار زياد داره از استخوان جدا ميشه و اگه خدايی نکرده واقعا جدا بشه ديگه درمانش خيلی سخته. ديگه اينکه آب زياد بايد خورد و پروتين. کفش خوب و جوراب ضد عرق هم خيلی کمک می کنه. اين جورابها رو نبايد تو ماشين لباسشوئی يا خشک کن انداخت چون اثرشونو از دست می دن. اصولا هر چيزی که درای-فيت هستش رو نبايد انداخت تو ماشين. من يک کفی کفش از کايروپرکتور گرفتم که باعث شد کمر دردم کاملا از بین بره. آقای کايروپرکتور يک صفحه ديجيتای داشت که من روش راه رفتم و دويدم و کامپيوترش جاهايی رو که من بيشتر فشار می دادم نشون می داد و از روی اون مدل برام يه کفی مخصوص دويدن ساخت که واقعا عاليه.
البته اين روشی است که من استفاده می کنم و مطمئنا روش های بهتری برای آماده شدن برای مسابقه وجود داره. دويدن برای همه نيست و اگه ازش لذت می بری بايد ادامه بدی و بعد از يک مدت آدم معتاد ميشه و هوس دويدن می کنه. فکر کنم يک هورمونيه که آدم بهش معتاد می شه و الحق که اعتياد خوبيه.

6 Comments:

  • At 9:41 PM, Blogger The Tough Guy said…

    Just to tell you a few things I know as I do jugging on regular basis. Hope to be helpful:

    1- Fast running in short period doesn’t help with weight loss.
    2- There will be always fat in parts of body that you hardly can get rid of them. They usually accumulate in hips and love handle. May be that last Kilogram is among them! That’s because of the metabolism of our body.
    3- As you’ve noticed using a treadmill is much easier than a track or regular running in parks and paths. So for better result try a standard track. That’s where I always do my jugging. I haven’t stepped on a treadmill since the first time I did for 2 or 3 times and that was it. I suddenly put an end to it when I noticed the huge difference. But that’s up to you eventually.
    4- About protein you mentioned. What a coincidence! I’m reading a very interesting article about protein, what kind we should take, how often and everything. It’s about to finish this weekend. I encourage you to take a look after I summarize it. I’ve already modified my diet based on that.
    5- You should know about the appropriate apparel for running or jugging. Don’t you? Check out Running Room
    6- Cooper Test is strongly recommended. Have you ever tried that?

     
  • At 2:39 PM, Anonymous Anonymous said…

    305 is their latest model .. that's why it's so $$ .. I have a 301 with same functionlities.. you can buy it for as little as $150 from amazon...
    SS

     
  • At 3:48 PM, Anonymous مریم گلی said…

    واقعا ممنون! عالی بود و حسابی برای من تنبل مفید:) یادش به خیر صبح ساعت 6 می رفتیم ورزش تو باشگاه هدیه:)))فقط یه سوال، تو هوای شرجی دوبی هم می شه دوید؟ اینجا اینقدر عرق می کنم که از حال می رم!! قربونت

     
  • At 4:13 PM, Anonymous Anonymous said…

    مرجان جان خیلی ممنونم از پستت. میشه بپرسم چند وقته میدوی؟ این به مرور زیاد کردنی که میگی در عرض چند وقت بود؟

    ممنونم
    انار
    thoughts.blogfa.com

     
  • At 11:03 PM, Anonymous Saviz said…

    Hi ,
    Do not buy GPS system, It doesen't work indoors, between buildings, or wooded area.
    POLAR is a leading manufacturer of Heart Rate monitors and they have a product , RS 200 sd , which is what you need .
    http://www.polarusa.com/Products/cs/rs200sd.asp?cat=consumer
    You can buy it at your favorite store " Sporting Life " for 249.99$ and will show your heart rate , time , Calorie burn , Speed , Distance ..... and also it's possible to connect to Computer for download .
    Great product.
    PS. if you buy your Running Shoe there , they will give you 10% off the Watch !!!

     
  • At 6:52 AM, Anonymous Anonymous said…

    سلام مرجان عزیز
    وبلاگ ساده و خوبی داری
    می خواستم راجع به کایروپرکتورت بپرسم آدرشس کجاست من هم فکر کنم باید برم پیشش
    متشکرم
    ابوذر
    arsha2020@yahoo.com

     

Post a Comment

<< Home